Розділ 3. Медіавиховання у структурі виховної діяльності бібліотеки
3.1. Тиждень медійної та інформаційної грамотності в бібліотеці ліцею
3.2. Практична медіаосвіта: від теорії до практики
3.2.1. Розробки бібліотечних медіауроків
3.2.2. Медіатворчість: розвиток творчих здібностей ліцеїстів як підвищення рівня медійної активності
3.2.3. Акція «Відкрита стіна» – інтерактивне медійне виховання
3.3. Тайм-менеджмент: навчання учнів принципам самоорганізації
3.4. Не стати жертвою фейків: маніпуляція та її різновиди як тема бібліотечних заходів
"Не варто звинувачувати дитину за те,
що вона боїться темряви.
Справжня трагедія –
це коли доросла людина боїться світла".
Платон
що вона боїться темряви.
Справжня трагедія –
це коли доросла людина боїться світла".
Платон
3.1. Тиждень медійної та інформаційної грамотності в бібліотеці ліцею
У бібліотеці ліцею, в рамках восьмого Всесвітнього тижня медійно-інформаційної грамотності, який з 2012 року відзначається в усьому світі, у жовтні було проведено низку заходів, спрямованих на формування необхідних навичок, пов'язаних зі створенням та оцінкою інформації, доступом до неї, а також знань ліцеїстів правил етикету в мережі Інтернет.

Ліцеїсти грали в пізнавальні ігри, ознайомилися з веб-оглядами, відповіли на питання ерудит-вікторини, переглянули відеоролик, отримали завдання ознайомитися з цікавими сайтами, спрямованими на навчання безпечної роботи в мережі.
Про це та інший досвід впровадження інновацій в бібліотечну роботу завідувач бібліотеки розповіла на майстер-класі "Шкільна бібліотека в цифровому медіасвіті" для шкільних бібліотекарів – слухачів курсів підвищення кваліфікації у КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти". Автор роботи презентувала декілька інтерактивних розробок та медіауроків, націлених на підвищення медіа-інформційного рівня учнів і розвиток критичного мислення читачів.
3.2. Практична медіаосвіта: від теорії до практики
Бібліотека ліцею – активний учасник успішного корпоративного проекту «Основи медіаосвіти: бібліотечна складова». Результати роботи в ньому розміщено на унікальному, єдиному в Україні розподіленому корпоративному ресурсі «Основи медіаосвіти: бібліотечний модуль», який був створений бібліотеками м. Херсон.
Він акумулює розробки програм, уроків, бібліотечно-бібліографічних занять, авторських напрацювань, медіа-ресурсів з питань формування інформаційної, медіакультури користувачів-дітей.

Усі напрацювання розміщено для вільного доступу на блозі «Бібліотечні медіауроки».
Усі медіауроки, розроблені шкільними бібліотеками та рекомендовані до публікації експертами – співробітниками Херсонської обласної бібліотеки імені Дніпрової Чайки, вже другий рік у формі майстер-класів проводяться за графіком у бібліотеках навчальних закладів міста.
Медіа-уроки для корпоративного ресурсу, у розробці яких брала участь Єжова Т.М.:
для 1 класу «Казка в гості поспішає». Урок творчого читання;
для 5 класу:«SOS у морі Інтернету» . Гра «Нетикет-дартс»;
для 7 класу: «Місія «Таємничий манускрипт». Бібліо-турне;
для 9 класу "Правда чи ні?". Фейк-детектор.

Розробки медіауроків є також у додатку.
3.2.1. Розробки бібліотечних медіауроків
Крім медіарозробок в рамках корпоративного проекту, у практичному доробку завідувача бібліотеки є ще цікаві медіапродукти.
Ефективним засобом для розкриття багатогранності здібностей учнів та стимулювання їхньої творчої діяльності стала асоціативна головоломка нового покоління «Літературні кросенси».

Завдання шкільної бібліотеки полягає не лише в розширенні читацьких інтересів учнів, а й у навчанні бачити та розуміти перлини світової культури. Мистецтво розвиває і збагачує людину, дає можливість долучитися до прекрасного, що є неодмінною складовою особистості. Саме це вирішуються під час інтелектуальної медіагри «Арт-п'ятнашки, або літературні загадки на полотні».

Сьогодні все більше уваги приділяється людині як особистості, її свідомості, духовному розвитку, культурі, а також інтелекту та потенціалу. Привернути увагу до читання, підвищити роль і престиж книги серед учнів, спонукати до самоосвіти – мета медіагри «ЛітЕкспромт: smart-гра», розробленої бібліотекою академічного ліцею.

Завідувач бібліотеки ліцею разом з викладачами проводять інтегровані уроки, які є потужними стимуляторами розумової діяльності учнів. Діти на таких уроках аналізують, зіставляють факти, порівнюють, шукають зв'язок між предметами і явищами.
"Герольд-візитка" для учнів 9 класу, культурно-історичний захід, – спільно зі Стельмах С.М., учителем історії;
"Геральдика: від Середньовіччя до сьогодення", історично-краєзнавчий захід, – спільно з Михайлик О. В., учителем історії;
"Таємничий манускрипт", "Новорічний BIG TIME", літературно-бібліотечний медіаурок, – спільно з Годованюк О.П, учителем зарубіжної літератури;
заплановано на січень два медіауроки для учнів 10 класу, спеціальності "Журналістика": "STOP FAKE" (на 13 січня) та "Газетна качка: політ нормальний" (на 17 січня), які планується провести разом із керівником гуртка "Основи копірайтингу" Н.В.Шушлянніковою.
Подібні уроки спонукають інтерес учнів та стимулюють їхню активність.
3.2.2. Медіатворчість: розвиток творчих здібностей ліцеїстів як підвищення рівня медійної активності
Одним із головних завдань бібліотеки є створення таких умов для виховання особистості, в яких учні стали б активними співучасниками цього процесу.
«Творчість дітей – це глибоко своєрідна сфера їхнього духовного життя, самовираження і самоствердження, у якій яскраво розкривається індивідуальна самобутність кожної дитини» [7, с.57].
Формування творчої особистості – одна з важливих задач шкільної бібліотеки. Для розкриття багатогранності здібностей учнів та стимулювання їхньої творчої діяльності у бібліотеці ліцею створено блог «Книжкова Одіссея», одна зі сторінок якого називається «Золоте руно» і містить розділи, де ліцеїсти презентують свої поетичні та прозові твори, музичні, живописні, відео- та фотороботи, буктрейлери. У наповненні контенту беруть участь навіть випускники, адже існує ліцейська приказка, що «колишніх ліцеїстів не буває». Доброю традицією стало доповнювати творчі доробки кожного автора-учня п’ятіркою улюблених книг, які він рекомендує прочитати своїм одноліткам. Тому ця сторінка блогу не тільки надихає на творчість, а й популяризує читання.
«Те, що дитина повинна запам’ятати, насамперед має бути цікавим» [7, с.84]. На ці слова В. О. Сухомлинського ми спираємося, розробляючи бібліотечні заходи. Особливу увагу приділяємо засіданням "Літературної майстерні", які готуємо разом із активістами та шанувальниками художнього слова. Літературні й камерні вечори підвищують інтерес ліцеїстів до вивчення літератури поза шкільною програмою, прищеплюють любов до вітчизняної та світової культури, вчать самостійно працювати з додатковими посібниками, сприяють удосконаленню мовної культури учнів, розвивають творчі здібності.
Надзвичайно ефективним є використання інформаційних технологій та сучасних мультимедійних засобів при підготовці й проведенні таких вечорів; сприйняття, доповнене ілюстраціями, цікавими відеоматеріалами та музикою, стає значно глибшим. Завдяки цьому захід перетворюється на яскраве свято. Адже «діти розуміють ідею лише тоді, коли вона втілена в яскравих образах» [7, с.188]. На кожному вечорі, за традицією, лунають твори самих ліцеїстів. На засідання літературного клубу запрошуємо гостей – літераторів краю та прихильників поезії.
Безкраї простори наших степів з’явилися з-під легких змахів літературного пензля ліцеїстів – поетів-аматорів, яких зібрала Літературна майстерня бібліотеки ліцею. Вони окрасили різнобарвними поетичними рядками наші небосхили й водограї, поля й лани, озера та ліси.
Дійсно поезія – це дивовижна річ. Вона змушує нас по-новому дивитися на світ. Вона дає можливість висловити свої почуття, які накопичилися в серці. Поезія підносить нас над світом повсякденності, збагачує духовно.
Саме такі думки народжувались під час цієї музично-поетичної п’ятихвилинки «Читаємо! Слухаємо! Творимо!». Учасники прочитали свої поезії та заінтригували присутніх обіцянкою прочитати ще більше авторських творів на Літературній майстерні, яку ми анонсували, запросивши усіх шанувальників поетичного слова взяти в ній участь.
А засідання Літературної майстерні «Цінуйте тих, хто серцем чує!..» підхопило своєрідну поетичну естафету літературного тижня під назвою «Відчути аромат слова».
Лунали авторські вірші про дуже-дуже особисте; про Україну, про природу; неймовірно цікаві вірші у жанрі дитячої або ліричної поезії; навіть власні ліро-епічні твори та балада, ми були здивовані та заінтриговані фрагментом, який прочитала юна авторка книги у жанрі фентезі. На вечорі звучав аудіо-фрагмент у виконанні випускниці минулого року з поеми Т.Г.Шевченка, який вона напередодні принесла до бібліотеки, бо дуже хотіла взяти участь у літературному заході. Тож наші активні літератори минулих років традиційно беруть участь у творчих вечорах, навіть заочно.
Ми переконані, що розвиток творчих здібностей дитини у шкільні роки, у пору становлення дитячої душі – дуже важливий чинник у формуванні її творчої особистості. Від того, чим були наповнені ці роки, чи відчула дитина «аромат слова», чи почула яскраві кольори світу, чи побачила вона чарівну музику життя – від цього залежить, якою людиною зростатиме наш юний читач, чи розів’є він свої творчі сили. Так хочеться, щоб наші учні, коли стануть дорослими, завжди чули звучання срібних струн поетичного Слова, бо світ запав би в морок, якби не сяяло над ним Слово.
3.2.3. Акція «Відкрита стіна» – інтерактивне медійне виховання
Під час проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек бібліотека проводить акцію «Відкрита стіна», яка надає можливість учням прочитати тези з обговорюваної теми, ознайомитися з інфографікою, висловити свою думку. До того ж, це зручна форма інтерактивної взаємодії між учнями та бібліотекою.
Цікаві результати показала Акція під назвою «Мій шлях до духовного ідеалу. Що я люблю читати?..», учні не тільки прочитали цікаві висловлювання відомих людей про читання, а й поділилися власною думкою та порекомендували свою улюблену книгу одноліткам.
Жвавий інтерес викликала акція «Відкрита стіна» «Перлини нашого краю. Що я знаю?». Під час святкової акції ліцеїсти виявили глибокі знання визначних місць Херсонської області. Найцікавішим для ліцеїстів було завдання творчого характеру. Юні дослідники склали перелік видатних місць нашої Херсонщини. Своїми знахідками, враженнями та спогадами вони поділилися зі своїми однолітками, які мешкають в інших містах України та Європи, в соціальних мережах.
Цікаві результати показала Акція під назвою «Мій шлях до духовного ідеалу. Що я люблю читати?..», учні не тільки прочитали цікаві висловлювання відомих людей про читання, а й поділилися власною думкою та порекомендували свою улюблену книгу одноліткам.
Жвавий інтерес викликала акція «Відкрита стіна» «Перлини нашого краю. Що я знаю?». Під час святкової акції ліцеїсти виявили глибокі знання визначних місць Херсонської області. Найцікавішим для ліцеїстів було завдання творчого характеру. Юні дослідники склали перелік видатних місць нашої Херсонщини. Своїми знахідками, враженнями та спогадами вони поділилися зі своїми однолітками, які мешкають в інших містах України та Європи, в соціальних мережах.

25 книг, від яких однолітки ліцеїстів не зможуть відірватися.
Новий формат акції автор роботи "придбала" на Ярмарку бібліотечних інновацій "БібліоКре@тив-2019".
Проведення Акції спрямовано на популяризацію книги, вивчення читацьких уподобань та інтересів, розширення світогляду, формування інформаційної культури молоді.
3.3. Тайм-менеджмент: навчання учнів принципам самоорганізації
"Якщо хочете домогтися успіху, задайте собі 4 питання: Чому? А чому б і ні? Чому б і не я? Чому б і не прямо зараз?" (Джиммі Дін)

На сторінці "SMART-підхід" автор роботи ділиться секретами, як учням досягти успіху.

3.4. Не стати жертвою фейків: маніпуляція та її різновиди як тема бібліотечних заходів
Розвиток критичного мислення, протидія маніпуляціям та розпізнавання фейків - тема бібліотечного медіауроку "STOP FAKE", який автор роботи розробила для учнів 8-х та 9-х класів.
(Додатки)
Тема уроку вкрай актуальна, адже всі учні мають сторінку в Instagram, люблять читати Facebook та дізнаються новини з сайтів інформагентств. Медіарозробка включає цікаві приклади маніпуляцій в інформаційному просторі, в літературі, незвичайні світлини із завданням розглянути їх на достовірність, підготовлено поради, як виокремлювати достовірні повідомлення від фейкових. Учні навчаться аналізувати зміст інформації, не втрачати відчуття реальності, розпізнавати фейкові фотознімки.

(Додатки)
Тема уроку вкрай актуальна, адже всі учні мають сторінку в Instagram, люблять читати Facebook та дізнаються новини з сайтів інформагентств. Медіарозробка включає цікаві приклади маніпуляцій в інформаційному просторі, в літературі, незвичайні світлини із завданням розглянути їх на достовірність, підготовлено поради, як виокремлювати достовірні повідомлення від фейкових. Учні навчаться аналізувати зміст інформації, не втрачати відчуття реальності, розпізнавати фейкові фотознімки.
Ще один медіаурок "Газетна качка: політ нормальний", який розробила завідувач бібліотеки, – це захід з медіаграмотності. На ньому розглядаються поняття "клікбейт", фейк, маніпуляція. На практичній вправі «Обережно «clickbait», кожнен учасник повинен написати замітку на одну із запропонованих тем й підібрати влучний, яскравий заголовок – "клікбейт" – звичайну інформаційну приманку, спеціально продуману для спонукання переходу за посиланням. За задумом урок завершується тестуванням за аналогією до методу Соломона Аша.

(Додатки)

0 комент.:
Отправить комментарий