Розділ 4. Методична діяльність бібліотеки ліцею: традиції та інноватика
4.1. Менеджмент у бібліотечній справі – кооперація освітянських та дитячих бібліотек
4.2. Координація шкільних бібліотек – складова частина роботи бібліотеки ліцею
4.3. Бібліотека – точка доступу: бібліотечні громадські організації, об’єднання, асоціації
4.4. Формування медійної культури бібліотечними засобами
4.4.1. Медіадослідження: моніторинг медійної культури учнів – аналітична діяльність як методична робота бібліотеки
4.4.2. Методичні розробки бібліотеки: формування медіакультурної особистості
4.4.3. Виступи на телебаченні та створення буклетів як засіб впливу на медіакультуру учнів
4.5. Інноваційні ідеї бібліотеки ліцею – на конференціях, семінарах та майстер-класах
"Найефективніший спосіб
щось зробити – робити це".
Амелія Ерхарт
щось зробити – робити це".
Амелія Ерхарт
4.1. Менеджмент у бібліотечній справі – кооперація освітянських та дитячих бібліотек
Великий досвід співпраці шкільних бібліотек, Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки, яка є потужною базою з медіаосвіти, з підвищення кваліфікації шкільних бібліотекарів, й міськими дитячими бібліотеками ЦБС м.Херсон вже багато років приносить зримі плоди.
Це – дружна команда однодумців – дитячих і шкільних бібліотек Херсона, плідний тандем, який має спільні цілі й завдання.
Це – дружна команда однодумців – дитячих і шкільних бібліотек Херсона, плідний тандем, який має спільні цілі й завдання.

Співпраця дитячих і шкільних бібліотек відображається в питанні підтримки дитячого читання шляхом створення єдиної системи методичного забезпечення, в узгодженій системі підвищення кваліфікації бібліотекарів та в рішенні проблем координації й кооперації роботи бібліотек сфери культури і освіти.
Автор роботи – постійний учасник навчально-тренінгових курсів, які розробили й проводили співробітники Херсонської обласної бібліотеки для дітей ім.Дніпрової Чайки для шкільних бібліотекарів. Це: "Основи ІКТ: медіамайстерня", "Школа бібліотечного блогера", "Школа медіаграмотності". Набуті навички успішно використовуються для створення медіапродуктів, професійних ресурсів, бібліотечних медіауроків.

Зокрема автор роботи у цьому блозі розповіла про Міжвідомчий круглий стіл "Партнерство і дієва співпраця дитячої і шкільної бібліотеки: історичний аспект та сучасний стан", який 27 листопада пройшов у Миколаївській обласній бібліотеці для дітей ім. В.О.Лягіна. Херсонську бібліотечну спільноту представляла завідувач бібліотеки ліцею із доповіддю "Медіаосвітні проекти бібліотеки ліцею як грань співтворчості дитячих та шкільних бібліотек".
На платформі корпоративного ресурсу сформовано колекцію посилань на сайти, корисні та необхідні з точки зору інформаційної підтримки
навчального процесу та освітньої діяльності школярів
(предметно-тематичні комплекси; повнотекстові веб-ресурси – електронні
бібліотеки; сайти, що публікують методичні матеріали на допомогу
вчителям та шкільним бібліотекарям). Окрім матеріалів
предметно-тематичних комплексів, з метою взаємообміну та спільного
використання у блозі започатковано банк ресурсів, у якому
акумулюються авторські напрацювання бібліотекарів міста - розробки бібліотечних уроків й заходів; презентації, відео тощо.
Бібліотека академічного ліцею займає активну позицію щодо створення контенту колективного блогу, постійно його наповнює. Має більше 100 дописів, які висвітлюють діяльність бібліотеки ліцею та можуть бути використані колегами в роботі.
Завідувач бібліотеки – активний учасник успішного міжвідомчого корпоративного проекту «Основи медіаосвіти: бібліотечний модуль». Корпоративний ресурс «Основи медіаосвіти: бібліотечна складова» акумулює розробки програм, уроків, бібліотечно-бібліографічних занять, авторських напрацювань, медіа-ресурсів з питань формування інформаційної, медіакультури дітей та підлітків.
Розробки медіауроків для 1–9-х класів у повному обсязі занаходяться у вільному доступі на блозі "Бібліотечні медіауроки". (Додатки)
З вересня 2016 року завідувач бібліотеки ліцею виконує обов'язки координатора бібліотек ЗЗСО Суворовського району м.Херсон: опікується донесенням інформації до підпорядкованих бібліотек дев'ятнадцяти навчальних закладів району.
Автор роботи надає методичну допомогу, забезпечує контроль виконання строків заходів, звітів або участі в конкурсах, збирає, обробляє та узагальнює інформацію: передплати періодичних видань, квартальних та річних звітів, забезпечення комп'ютерами, проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек, даних про забезпечення підручниками тощо.
Бібліотека академічного ліцею займає активну позицію щодо створення контенту колективного блогу, постійно його наповнює. Має більше 100 дописів, які висвітлюють діяльність бібліотеки ліцею та можуть бути використані колегами в роботі.
Завідувач бібліотеки – активний учасник успішного міжвідомчого корпоративного проекту «Основи медіаосвіти: бібліотечний модуль». Корпоративний ресурс «Основи медіаосвіти: бібліотечна складова» акумулює розробки програм, уроків, бібліотечно-бібліографічних занять, авторських напрацювань, медіа-ресурсів з питань формування інформаційної, медіакультури дітей та підлітків.

4.2. Координація шкільних бібліотек – складова частина роботи бібліотеки ліцею

Автор роботи надає методичну допомогу, забезпечує контроль виконання строків заходів, звітів або участі в конкурсах, збирає, обробляє та узагальнює інформацію: передплати періодичних видань, квартальних та річних звітів, забезпечення комп'ютерами, проведення Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек, даних про забезпечення підручниками тощо.

4.3. Бібліотека – точка доступу: бібліотечні громадські організації, об’єднання, асоціації
Сучасна шкільна бібліотека повинна стати центром суспільного життя, читання, медіаосвіти, точкою доступу до нових технологій роботи з інформацією, що вимагає якісного оснащення й організації бібліотечного простору, підвищення професійної кваліфікації та компетентності бібліотечних працівників.
В Україні роль громадської організації, котра опікується проблемами працівників бібліотечної сфери, виконує Українська бібліотечна асоціація (УБА).
Автор роботи майже десять років є дійсним членом ассоціації (членський квиток №425), що дозволяє отримувати новини бібліотечної спільноти з першоджерела, дізнаватися про нові програми, проекти, конкурси тощо.
Розвиток шкільних бібліотек сьогодні можливий за умови об'єднання їхніх зусиль, координації дій. Тому результатом діяльності з координації роботи шкільних бібліотек району стало створення різноманітних професійних об’єднань.
Бібліотеки навчальних закладів – основна частина інформаційного освітнього простору й цифрової (електронної) інфраструктури школи.
З
метою сприяння розвитку бібліотечної справи та поширення досвіду
інноваційної практики, для обміну професійною інформацією, підвищення кваліфікації, методичної та професійної взаємодії та
взаємодопомоги, обговорення актуальних тем і питань завідувач бібліотеки ліцею створила у 2016 р. веб-групу у Фейсбуці
для шкільних бібліотек Херсонської області "Шкільні бібліотеки Херсона в обличчях"
(89 учасників), яка
об'єднує бібліотекарів шкіл міста та області. У групі вона виконує функції адміністратора й активного
учасника.
Правила групи:
Перед ключовим словом кожного повідомлення ставиться хештег для того, щоб можна було швидко знайти всі аналогічні публікації в групі.
Наші хештеги:
#бібліотеки, #бібліографічний_опис, #вебінари, #виставки, #Всеукраїнський_місячник_шкільних_бібліотек, #Всеукраїнський_місячник_2019, #відкриті_заходи, #дати_2019, #документація, #електронні_ресурси, #Електронний_міст, #заняття_в_хобд, #ЗапоВики , #захід_для_школярів, #звіти, #жовтень_2019, #ігри_патріотів, #інвентаризація, #інновації, #книги, #конкурси, #комікси, #корпоративний_проект, #літературні_дати, #медіа_уроки, #методична_робота, #методичні_рекомендації, #норми_часу, #оголошення, #опитування, #пересистематизація_фонду, #підручники, #письменники, #план, #плани, #планування, #Поетичний_камертон_Ліни_Костенко, #репозитарій, #самонавчання, #навчання_протягом_життя, #семінари, #списання, #Сухомлинський, #термінологічна_культура, #УДК, #УДК_Книга_сумарного_обліку, #УДК_методичні_рекомендації, #УДК_приклади, #УДК_сайти, #УДК_таблиці, #форми_роботи, #фото, #Черкаська_ОБД, #ШБІЦ, #шкільна_бібліотека, #шкільні_бібліотеки, #Ярмарок_Бібліокреатив, #7_9_клас
До групи можуть приєднатися шкільні бібліотекарі м. Херсон та Херсонської області. Для вступу до веб-спільноти їм потрібно відповісти на два запитання (номер школи та про роботу в шкільній бібліотеці). З їхнього профілю або хроніки повинно бути зрозуміло, що вони дійсно мають відношення до шкільної бібліотеки.
Публікації про проведені заходи в групі не розміщуються. Так само й вітальні листівки: привітати зі святом може будь-який учасник групи, а інші можуть приєднатися тільки у коментарях.
Також бібліотека ліцею - учасник груп шкільних бібліотек Миколаївщини та Одещини.
Завідувач бібліотеки з 2017 року – учасник групи "Універсальна десяткова класифікація (УДК) в Україні", яка заснована Книжковою палатою України й орієнтована на фахівців бібліотек для поширення знань про Універсальну десяткову класифікацію, методичної допомоги та обміну думками й досвідом.
Автор роботи у якості координатора для оперативного інформування колег розміщує інформацію в групі в Вайбері «Шкільні бібліотеки» (70 учасників).

Обидві групи дозволяють швидко реагувати й ефективно виконувати поставлені завдання.

Немає сумнівів, що XXI століття для шкільних бібліотек стане етапом стратегічного розвитку й вдосконалення. Багато столітть книга об'єднує народи, а нові сучасні технології роблять інформаційну взаємодію легкою й вільною. Дистанційна, але спільна, корпоративна форма роботи – потужний потенціал бібліотечної спільноти.
4.4. Формування медійної культури бібліотечними засобами
Роль і значення шкільної бібліотеки у створенні інформаційного простору навчального закладу, її медіаосвітню діяльність важко переоцінити. Ефективність використання медіапродуктів, створених бібліотекою, бібліотечного веб-простору, інформаційних ресурсів та технологій у роботі бібліотеки забезпечує умови для формування медіа- та інформаційної грамотності учнів, творчого пошуку учителів та інтелектуального й духовного розвитку ліцеїстів.
Упровадження інновацій, взаємодія із бібліотеками-партнерами відкриває можливість розвитку ліцейської бібліотеки. У перспективі – створення єдиного інформаційно-освітнього середовища, універсального центру з освітніми, інформаційними, культурними та дозвіллєвими функціями.
Підтримка іміджу бібліотеки як наукового, освітнього, культурно-духовного центру забезпечується шляхом застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, за допомогою яких задовольняються інтелектуальні запити, створюються можливості для формування медійоосвічених, високодуховних особистостей.
4.4.1. Медіадослідження: моніторинг медійної культури учнів – аналітична діяльність як методична робота бібліотеки
Важливу роль для виявлення перспективи розвитку бібліотеки ліцею як інформаційного центру має аналітична діяльність, аналіз рівня роботи бібліотеки, моніторинг читання ліцеїстів, користування електронними та Інтернет-ресурсами, рівень умінь аналізувати отриману інформацію та стійкості до маніпуляцій.
За допомогою бібліотечного активу ми протягом 12 років проводимо моніторинг читацьких інтересів і користування Інтернет-ресурсами.
На аналітичному етапі моніторингу під час обробки накопичених даних за допомогою ІКТ систематизуються відповіді респондентів по класах, а також простежується залежність відповідей від профілю навчання: гуманітарного, математичного або історично-правового, від статі респондентів та відповідно віку ліцеїстів.
На початку дослідження ми пропонували учням дві анкети: для вивчення читацьких інтересів (26 питань) та для аналізу користування Інтернет-ресурсами (15 питань). Зараз проводимо два моніторинги: за анкетою (23 запитання), яка містить головні аспекти читання, які нас цікавлять, та у вигляді тесту стійкості до маніпуляцій.
Аналіз анкетування показав, що інтерес до читання в ліцеї високий і читають ліцеїсти як традиційні книги так і книги на електронних носіях, високий відсоток займає прослуховування аудіокниг.

Надають перевагу прозі – 84%, поезії – 16% учнів.

Найбільші показники серед галузей – література з гуманітарних дисциплін (історія – 79%, культура, наука – 71%, філософія та психологія – 56%).
Відповідаючи на питання, респонденти мають можливість оцінити фактори, які складають комфортність обслуговування та висловити свої пропозиції щодо покращення роботи бібліотеки.
На початку навчального року бібліотека провела анкетування читачів під назвою «У режимі он-лайн». Моніторинг потенціалу творчих схильностей читачів показав, що у 74% (відсотків) учнів закладено значний творчий потенціал. Він висвітлив різноманіття їхніх творчих схильностей. Творча обдарованість учнів розподілася наступним чином: малюють олівцями, фарбами – 34%; пишуть пісні або музику – 15%; займаються танцювальними видами – 27%; складають вірші – 6%; пишуть прозу – 3%; надають перевагу декламації, співам, виступам на сцені – 38%; розвивають вокальні здібності – 9%; фотографують – 19%; займаються науково - технічною творчістю – 43%.
Життя серед людей – нескінченна боротьба за владу. Маніпуляція масовою свідомістю – один із способів управління великою кількістю людей шляхом створення ілюзій та умов для контролювання поведінки. За можливість керувати чужою думкою, маніпулювати людьми борються політтехнологи і маркетологи.
Цей вплив направлено на психічні структури людини, здійснюється потай і ставить своїм завданням встановити контроль над поведінкою, позбавити об'єкт маніпуляції свободи вибору за допомогою зміни уявлень, думок, спонукань і цілей людей в потрібному напрямку. Маніпуляція масовою свідомістю служить ключовим елементом психологічних операцій та інформаційної війни.
Ми склали тест, який показує рівень стійкості учнів до маніпуляцій. Опитування було проведено у 8-х, 9-х та 10-х класах. До завершення навчального року заплановано провести низку медіазаходів з теми медіаграмотності, після яких буде зроблено ще одне тестування. Тож можна буде побачити результат роботи з медіаграмотності.
Тож медіаграмотність надзвичайно важлива для сучасної людини: вона дозволяє краще розуміти суть медіа, орієнтуватися в інформаційному просторі, критично ставитися до ЗМІ, відрізняти якісну й достовірну інформацію. Було розроблено бібліотечні медіауроки, на яких діти навчаться обирати надійні джерела інформації, визначати роль медіа в культурі й бути відповідальним за своє розуміння впливу засобів масової комунікації.
4.4.2. Методичні розробки бібліотеки: формування медіакультурної особистості
Досвід автора роботи з популяризації книги та читання висвітлюються у публікаціях у всеукраїнських фахових періодичних виданнях та науково-методичних збірках.
У збірниках розкрито суть модернізації шкільної бібліотеки, її теоретичні засади та практичне втілення. Представлено використання різноманітних інноваційних технологій, форм та методів, зокрема, форм роботи з виховання медіакультурної особистості, методичні рекомендації щодо їх застосування із досвіду роботи бібліотеки ліцею.
Методичні матеріали розширюють уявлення про інноваційну діяльність бібліотеки, яка розглядається як інструмент розвитку. Досвід може бути використаний шкільними бібліотекарями, керівниками методичних об’єднань для модернізації шкільних бібліотек для сприяння більш ефективного задоволення інформаційних запитів, формування медіаграмотності учнів та утілення сучасних стандартів освіти.
Враховуючи швидку динаміку трансформування сучасного медіасередовища, автор роботи створила блог SMART-лабораторія, у якому акумується досвід роботи бібліотеки у напряму медіаосвіти. Інноватика бібліотеки ліцею доступна для запозичення: авторські медіапродукти розміщені у відповідних розділах блогу – "Медіапродукти": "Медіауроки" та SMART-ігри.
Створення нового інформаційно-пізнавального ресурсу націлено на бібліотекарів, вчителів, батьків і, головне, на дітей інформаційної ери.

На конференції, семінари, майстер-класи бібліотека готує буклети як ілюстрацію досвіду та приклад популяризації читання.
4.5. Інноваційні ідеї бібліотеки ліцею – на конференціях, семінарах та майстер-класах
Завідувач бібліотеки ділиться досвідом роботи із упровадження інновацій у роботу шкільної бібліотеки на Міжнародних та Всеукраїнських конференціях, Всеукраїнських та обласних вебінарах, Всеукраїнських фестивалях педагогічних ідей семінарах, вебінарах, фестивалях усіх рівнів, під час проведення майстер-класів.
Автор роботи – постійний учасник Міжрегіонального ярмарку бібліотечних інновацій «БібліоКре@тив» (2011 р., 2013 р., 2016 р., 2017 р., 2019 р.) – унікального майданчика для спілкування професіоналів, обміну новими підходами до формування читацьких інтересів та генерування нових бібліотечних ідей. На форумі інновацій бібліотека презентувала розробки медіауроків та авторські бібліотечні ідеї, зокрема, новітню настільну літературну гру «ЛітЕкпромт: smart-гра».
Завідувач бібліотеки ділиться досвідом роботи на Міжнародних та Всеукраїнських конференціях, Всеукраїнських та обласних вебінарах, Всеукраїнських фестивалях педагогічних ідей.
Автор роботи традиційно створює фотоколажі, що ілюструють проходження конференцій, нагадують освітянам й бібліотекарям про їхнє спілкування та відіграють репортажну роль про цікаві культурні події заходів.
Сьогодні, як ніколи, актуальне питання формування інформаційної культури учнів. Вимога часу – високий рівень професійної компетентності бібліотекарів.
Тому на базі бібліотеки ліцею, на майданчиках професійних семінарів та на курсах підвищення кваліфікації бібліотечних працівників Херсонської області завідувачем бібліотеки проводяться майстер-класи:

Наскрізна тема майстер-класів – сучасний інформаційний простір шкільної бібліотеки, медіаосвіта, інновації та перспективи використання ІКТ. На них слухачі мали можливість ознайомитися з досвідом ефективного впровадження комп’ютерних технологій у роботу ліцейської бібліотеки, отримали практичний досвід із практики бібліотеки закладу щодо виховання медіакультурної особистості.
4.4.2. Методичні розробки бібліотеки: формування медіакультурної особистості

У збірниках розкрито суть модернізації шкільної бібліотеки, її теоретичні засади та практичне втілення. Представлено використання різноманітних інноваційних технологій, форм та методів, зокрема, форм роботи з виховання медіакультурної особистості, методичні рекомендації щодо їх застосування із досвіду роботи бібліотеки ліцею.
Методичні матеріали розширюють уявлення про інноваційну діяльність бібліотеки, яка розглядається як інструмент розвитку. Досвід може бути використаний шкільними бібліотекарями, керівниками методичних об’єднань для модернізації шкільних бібліотек для сприяння більш ефективного задоволення інформаційних запитів, формування медіаграмотності учнів та утілення сучасних стандартів освіти.

Створення нового інформаційно-пізнавального ресурсу націлено на бібліотекарів, вчителів, батьків і, головне, на дітей інформаційної ери.
4.4.3. Виступи на телебаченні та створення буклетів як засіб впливу на медіакультуру учнів

Бібліотека ліцею – флагман спільноти шкільних бібліьтек Херсонської області. Завідувач бібліотеки ліцею – неодноразовий переможець обласного та переможець фінального етапу Всеукраїнського конкурсу «Шкільна бібліотека».
Тому в Міжнародний день шкільних бібліотек Єжову Т.М. запросили на телестудію дати інтерв’ю телеканалу «ВТВ плюс» під час ранкового прямого ефіру в програмі «Ранковий гість».
Відеоролик про шкільні бібліотеки Європи став відправною точкою бесіди, після якого бібліотекарі – гості студії, із задоволенням відповіли на всі запитання ведучої. Під час спілкування обговорювали, зокрема, питання розвитку медійної культури дітей.
Подивитися виступ на телеканалі "ВТВ плюс" .
Тому в Міжнародний день шкільних бібліотек Єжову Т.М. запросили на телестудію дати інтерв’ю телеканалу «ВТВ плюс» під час ранкового прямого ефіру в програмі «Ранковий гість».
Відеоролик про шкільні бібліотеки Європи став відправною точкою бесіди, після якого бібліотекарі – гості студії, із задоволенням відповіли на всі запитання ведучої. Під час спілкування обговорювали, зокрема, питання розвитку медійної культури дітей.
Подивитися виступ на телеканалі "ВТВ плюс" .
На конференції, семінари, майстер-класи бібліотека готує буклети як ілюстрацію досвіду та приклад популяризації читання.
4.5. Інноваційні ідеї бібліотеки ліцею – на конференціях, семінарах та майстер-класах
Завідувач бібліотеки ділиться досвідом роботи із упровадження інновацій у роботу шкільної бібліотеки на Міжнародних та Всеукраїнських конференціях, Всеукраїнських та обласних вебінарах, Всеукраїнських фестивалях педагогічних ідей семінарах, вебінарах, фестивалях усіх рівнів, під час проведення майстер-класів.
Автор роботи – постійний учасник Міжрегіонального ярмарку бібліотечних інновацій «БібліоКре@тив» (2011 р., 2013 р., 2016 р., 2017 р., 2019 р.) – унікального майданчика для спілкування професіоналів, обміну новими підходами до формування читацьких інтересів та генерування нових бібліотечних ідей. На форумі інновацій бібліотека презентувала розробки медіауроків та авторські бібліотечні ідеї, зокрема, новітню настільну літературну гру «ЛітЕкпромт: smart-гра».
Завідувач бібліотеки ділиться досвідом роботи на Міжнародних та Всеукраїнських конференціях, Всеукраїнських та обласних вебінарах, Всеукраїнських фестивалях педагогічних ідей.
![]() |
Виступ на Міжнародній науково-практичній конференції «Інформаційна діяльність галузевих бібліотечних комплексів в умовах розвитку суспільства знань» |
Тому на базі бібліотеки ліцею, на майданчиках професійних семінарів та на курсах підвищення кваліфікації бібліотечних працівників Херсонської області завідувачем бібліотеки проводяться майстер-класи:
- "Популяризація читання за допомогою веб-ресурсів" (17.03.2017 р.)
"Бібліотечні медіауроки: формування інформаційної та медійної культури школярів" (14.11.2017 р.)
"Популяризація читання за допомогою веб-ресурсів" (29.03.2017 р.);
"Комунікативність та харизма: компоненти успішного шкільного бібліотекаря" (27.04.2018 р.);
"Виховання майбутніх інноваторів бібліотечними засобами" (05.11.2018 р.);
"Івент-технології: застосування в роботі шкільної бібліотеки" (23.04.2019 р.);
"Шкільна бібліотека в цифровому медіасвіті" (05.11.2019 р.).

Наскрізна тема майстер-класів – сучасний інформаційний простір шкільної бібліотеки, медіаосвіта, інновації та перспективи використання ІКТ. На них слухачі мали можливість ознайомитися з досвідом ефективного впровадження комп’ютерних технологій у роботу ліцейської бібліотеки, отримали практичний досвід із практики бібліотеки закладу щодо виховання медіакультурної особистості.
0 комент.:
Отправить комментарий