Розділ 1. Медіаосвіта як сучасна складова освітнього простору
1.1. Медіаграмотність та медіакультура: від концепції до практики
1.2. Місія, мета, бачення, цінності та тенденції розвитку бібліотеки як медіапростору для користувачів
1.3. Створення медіапростору – стратегія розвитку бібліотеки ліцею
"Вам знайомий вираз «вище голови не стрибнеш»?
Це омана. Людина може все".
Нікола Тесла
1.1. Медіаграмотність та медіакультура: від концепції до практики
Медіаосвіта тісно пов'язана з усіма засобами масової інформації та комунікації й включає в себе друковані видання, графіку, аудіовідтворення, фото- та відеозображення, що доставляються споживачеві за допомогою будь-яких технологій; вона розширює можливості людини в розумінні суспільних ЗМІ й у розпізнаванні механізму їх впливу, а також в отриманні навичок використання цих медіа для комунікації з іншими людьми та створенні медіапродуктів.
Наказ МОН України №1199 від 18.08.2017 "Про проведення всеукраїнського експерименту за темою: "Стандартизація наскрізної соціально-психологічної моделі масового впровадження медіаосвіти у вітчизняну педагогічну практику" на базі навчальних закладів України" регламентував проведення всеукраїнського експерименту з масового упровадження медіаосвіти в педагогічну практику.
Головною метою Концепції впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція схвалена Президією Національної академії педагогічних наук України 21 квітня 2016 р.) [3] є сприяння розбудові в Україні ефективної системи медіаосвіти. Концепція спрямована на підготовку і проведення широкомасштабного поетапного експериментального і подальшого інтенсивного масового впровадження медіаосвіти в педагогічну практику на всіх рівнях.
За Концепцією "медіапедагоги – вчителі, викладачі, вихователі всіх ланок системи освіти, працівники бібліотек, керівники і співробітники медіастудій різного профілю в структурі центрів роботи з молоддю та інших організацій, які мають відповідну педагогічну і медіапсихологічну компетентність і впроваджують медіаосвіту".
Бібліотека Херсонського академічного ліцею імені О.В. Мішукова Херсонської міської ради при Херсонському державному університеті активно включилася в процес розбудови медіаосвіти в Україні.
Для успішної медіаосвітньої діяльності в ліцеї автор роботи взяла активну участь в проекті "Основи медіаосвіти: бібліотечна скадова", під час якого було створено медіауроки для 1–9-х класів; пройшла навчально-тренінгові курси "Основи ІКТ: медіамайстерня" та "Школа бібліотечного блогера", з вересня 2019 року навчається на тренінгу «Школа медіаграмотності». Усі тренінги організовано Херсонською обласною бібліотекою для дітей імені Дніпрової Чайки. Навчання проходить двома потоками, які ведуть сертифіковані тренери – співробітники обласної бібліотеки для дітей.
Користувачі сучасної шкільної бібліотеки працюють з різноманітними видами інформації, з усіма видами медіаресурсів: друкованими, графічними, звуковими, візуальними; й різними технологіями.
1.2. Місія, мета, бачення, цінності та тенденції розвитку бібліотеки як медіапростору для користувачів

Місія
Підготовка підростаючого покоління до життя в інформаційному суспільстві й суспільстві знань.
У довгостроковій перспективі ми прагнемо, щоб усі випускники ліцею мали високий рівень медіаосвіченості, що забезпечить не тільки їхній особистий професійний успіх та життєву стабільність, а й стане позитивнийм внеском у розвиток суспільства.
Виконуючи нашу Місію, ми спираємося на досвід роботи кращих бібліотек світу, експертну оцінку медіаграмотності дітей, прагнення навчатися та довіру учнів ліцею, здатність досягати результату в сучасних інформаційних умовах, достатній рівень методичних аспектів медіаосвіти, технічні можливості бібліотеки.
Створення медіа-інформаційного простору ліцею задля інтеграції потенціалу освітнього процесу й індивідуальної активності учнів, для досягнення ними вершин у навчанні, майбутній професії та життєдіяльності, для виховання їх як медіакультурних особистостей з розвиненими медіа-компетентностями.

Бачення
Шкільна бібліотека – найкращий простір для спільної роботи бібліотекарів, учителів, учнів. Це – найзручніший майданчик для навчання медіаграмотності учнів, їхньої адаптації в сучасному цифровому просторі, формування медіакомпетентного користувача.
Упевнені в збереженні традиційної ролі бібліотеки в цифрову епоху та необхідності, враховуючи виклики сьогодення, формувати дух співробітництва між бібліотеками й, головне, щоб це втілювалося на практиці.
Бачення бібліотеки у навчанні учнів медаінформаційній грамотності – формування в них сталих навичок роботи з інформацією, ознайомлення з усіма інформаційними процесами та сприяння створенню ліцеїстами медіапродукції на високому рівні.

Можливість для освіти
Зв'язок з інформаційним простором
Формування медіа-інформаційних компетентностей
Можливість інтелектуальної самореалізації
Включення в простір культури
Прищеплення естетичних ідеалів та смаку
Розкриття творчого потенціалу читача
Плекання в учнів чуйності та інтуїції
Ставлення до читачів з повагою
Допомога та підтримка ліцеїстів
Цінування часу користувачів
Будування відносин на довірі
Завдання
Розкриття творчого потенціалу читача
Плекання в учнів чуйності та інтуїції
Ставлення до читачів з повагою
Допомога та підтримка ліцеїстів
Цінування часу користувачів
Будування відносин на довірі

Завдання
підготовка учнів до життя в інформаційному суспільстві;
формування в учнів навичок медіакомпетентності, медіаграмотності та медіаобізнаності;
підвищення медіа-імунітету особистості ліцеїстів, який робить їх здатними протистояти агресивному медіасередовищу;
розвиток уміння думати й робити висновки засобами критичного мислення;
плекання здатності до медіатворчості для творчого самовираження;
підтримка навчальної та наукової діяльності навчального закладу шляхом створення необхідних умов для доступу до інформації;
створення інформаційного простору ліцею задля інтеграції потенціалу освітнього процесу й індивідуальної активності учнів, для досягнення ними вершин у навчанні, майбутній професії та життєдіяльності;
розповсюдження знань, культури та розвиток потенціалу, який відповідає ліцею;
розвиток духовної та інтелектуальної складової особистості учнів.
Тенденції розвитку бібліотеки як медіапростору для користувачів:
сприяння реалізації державної політики в галузі медіаосвіти;
формування й розвиток медійної компетентностей учнів як динамічної комбінації знань, умінь, навичок і здібностей, що дозволять кожному випускнику стати успішною, конкурентноспроможною особистістю, здатною до творчої самореалізації;
інформаційно-документне забезпечення процесу медіаосвіти;
виховання в ліцеїстів інформаційної культури, популяризація читання;
формування вміння користуватися бібліотекою, її довідковим апаратом;
сприяння розвитку пошукової, науково-дослідницької діяльності старшокласників;
сприяння росту професіоналізму та творчої майстерності педагогічних кадрів за допомогою різноманітних форм і методів бібліотечної роботи;
проведення позакласної роботи з використанням сучасних інформаційних технологій;
створення й актуалізація повнотекстових освітніх баз даних, банків знань, електронного каталогу;
вдосконалення якості обслуговування читачів за рахунок підвищення ефективності доступу до інформаційних ресурсів внаслідок створення спільного інформаційного простору шляхом активної корпоративної інформаційної взаємодії між шкільними, дитячими та науковими бібліотеками.
1.3. Створення медіапростору – стратегія розвитку бібліотеки ліцею
Сьогодні, спираючись на «Національну доктрину розвитку освіти України у XXI столітті», ми маємо нову роль бібліотеки XXI сторіччя. Наразі бібліотеки перетворюються з місця тільки для книжок на осередок особистісного розвитку та творчого зростання дітей. Тому так актуальна гнучкість і функціональність шкільних бібліотек.
Бібліотека ліцею надає та навчає користувачів відбирати інформацію за її властивостями:
Робота шкільної бібліотеки в сучасному медіа-просторі повинна грунтуватися на зв'язку з користувачем, визначенні, вивченні й прогнозуванні його інформаційних потреб, які є основою для надання інформаційних послуг та створення медіапроектів бібліотеки.
1.3. Створення медіапростору – стратегія розвитку бібліотеки ліцею
Сучасних учнів уже не здивуєш комп'ютером та Інтернетом, вони в більшості добре всім цим володіють. Зараз у підлітка є великі можливості вибору того чи іншого способу успішного отримання знань або проведення дозвілля. Це різні засоби масової комунікації.
Задача сприяння медіаосвіті, особистісному та творчому розвитку учнів, формування їхніх навичок самостійної роботи вирішується бібліотекою за допомогою створеної завідувачем бібліотеки, системи взаємопов'язаних блогів: «Terra librorum» (головний); "SMART-лабораторія" (медіаінформаційна грамотність та культура); «Книжкова Одіссея» (творчість ліцеїстів); «Панорама – 270» (фотоблог); «Аріозо Книги» (для юних шанувальників книги); «Книги. Події. Люди» (літературний календар).
Для формування медіаосвіченої особистості учнів як найважливішої із поставлених робочих задач бібліотека ліцею застосовує різноманітні інноваційні методи та прийоми.
Медіауроки, створені завідувачем бібліотеки, розкривають різноманітні форми інформації, знайомлять з інформаційними ресурсами суспільства, допомагають учням поглибити уміння й навички роботи з інформаційним полем, застосовувати їх у процесі аналізу достовірності та актуальності повідомлення, підвищують їхню медійну та загальну кільтуру, розширюють світогляд.
Основні стратегії реалізації розвитку бібліотеки ліцею в медіапросторі:
сприяння реалізації державної політики в галузі медіаосвіти;
інформаційно-документне забезпечення процесу медіаосвіти;
впровадження медіаосвіти як профілактики ймовірних негативних медійних впливів на учнів;
формування й розвиток медійної компетентності учнів як динамічної комбінації знань, умінь, навичок і здібностей, що дозволять кожному випускнику стати успішною, конкурентноспроможною особистістю, здатною до творчої самореалізації;
виховання в ліцеїстів інформаційної культури, культури читання, залучення їх до медіатворчості та створення високоякісних медіапродуктів;
формування та постійне підтримання іміджу, який дасть змогу вирізнити бібліотеку серед інших учасників віртуального простору
сприяння росту професіоналізму та творчої майстерності педагогічних кадрів за допомогою різноманітних форм і методів бібліотечної роботи;
проведення позакласної роботи з використанням сучасних інформаційних технологій;
створення й актуалізація повнотекстових освітніх баз даних, банків знань, електронного каталогу;
вдосконалення якості обслуговування читачів за рахунок підвищення ефективності доступу до інформаційних ресурсів внаслідок створення спільного інформаційного простору шляхом активної корпоративної інформаційної взаємодії між шкільними, дитячими та науковими бібліотеками.
0 комент.:
Отправить комментарий