Розділ 2. Бібліотечні веб- та медіаресурси як складова частина виховання медійної культури учнів
2.1. Сторінка на сайті, власні блоги, корпоративний блог шкільних бібліотек міста – система бібліотечного контенту
2.2. Інтерактивне медіасередовище: розвиток медійної культури учнів засобами соціальних мереж
2.3. Випуски радіожурналу, бібліотечна афіша та тематичні виставки - оперативна форма масового інформування учнів
"Єдиний спосіб зробити щось дуже добре –
любити те, що ти робиш".
Стів Джобс
2.1. Сторінка на сайті, власні блоги, корпоративний блог шкільних бібліотек міста – система бібліотечного контенту
Читання сьогодні переміщується на простори Інтернету – глобальної бібліотеки, і тому мета бібліотеки ліцею – не тільки стимулювати дітей до читання, а й навчити безпечному й комфортному зануренню у дивовижний світ нових знань.
Віртуальне представництво бібліотеки як новий напрямок роботи бібліотек в цифровому середовищі сприяє популяризації книги та читання і сьогодні набирає обертів.
У цифрову епоху легко, навіть занадто легко, отримати доступ до інформації. Одночасно зростає значення бібліотек як експертних організацій, які займаються відбором інформації та її цільовим поширенням.
Сьогодні бібліотечна блогосфера – своєрідне дзеркало життя бібліотеки, невід'ємна її частина.
Віртуальне представництво бібліотеки як новий напрямок роботи бібліотек в цифровому середовищі сприяє популяризації книги та читання і сьогодні набирає обертів.
У цифрову епоху легко, навіть занадто легко, отримати доступ до інформації. Одночасно зростає значення бібліотек як експертних організацій, які займаються відбором інформації та її цільовим поширенням.
Сьогодні бібліотечна блогосфера – своєрідне дзеркало життя бібліотеки, невід'ємна її частина.
Тому автор даної роботи створила комплекс взаємопов'язаних блогів (загальна кількість переглядів – 47560 разів):
"Terra librorum" – офіційний, на якому акумулюються всі новини (виконує функції розгалуженої сторінки-візитки бібліотеки на сайті ліцею) (кількість переглядів – 30535 разів);
"SMART-лабораторія" – впровадження медіаосвіти та медіаграмотності (кількість переглядів – 365 разів);
"Книжкова Одіссея" – творчість ліцеїстів (кількість переглядів – 9375 разів);
"Панорама - 270" – фотоблог (кількість переглядів – 1690 разів);
"Аріозо Книги" – тематичний блог, присвячений її Величності Книзі (кількість переглядів – 2130 разів);
"Книги. Події. Люди" – літературний календар та знаменні дати історії та культури України і світу (кількість переглядів – 3465 разів).
Ідеї представлених блогів, їхній дизайн, розробка баннерів, слайдерів, логотипів, назви вкладок - авторська розробка завідувача бібліотеки.
Бібліотечний блог – дуже зручний і ефективний інструмент впливу на читання та його організацію.
Блоги бібліотеки Херсонського академічного ліцею імені О.В.Мішукова Херсонської міської ради при Херсонському державному університеті було відмічено як найкращі на Херсонщині!

На блогах постійно висвітлюються новини та найяскравіші події у роботі бібліотеки: зустрічі із письменниками та поетами, літературні вечори, результати участі у конкурсах, моніторинг читання. Блоги – ефективний інструмент для неформального спілкування з читачами, а також інформування та навчання користувачів.
Блог бібліотеки надає широкі можливості для:
![]() |
Можливості, які надає використання бібліотечних Інтернет-ресурсів |

Блог оформлено банером у вигляді слайдера з невеличкою фотогалереєю.

У лівому верхньому кутку – логотип бібліотеки.
Кількість дописів:
2017 р. – 36 публікацій;2018 р. – 40 публікацій;
2019 р. – 32 публікації.
Девіз блогу: "Via scentiarum!" (лат.: Шлях знань).
Головне меню блогу починається зі сторінки «Про бібліотеку».
Далі – новинний блок та блок «Ресурси бібліотеки» з періодичними виданнями і публікаціями викладачів.
Розділ «Ресурси Інтернету» надає вчителям-предметникам добірку посилань на профільні сайти. Наприклад, сайти для вчителів української мови та літератури.
Наступний розділ меню – "Читальний зал". Перша його вкладка містить посилання на бібліотечні сайти з програмними творами. Ліцеїсти будь-який твір можуть прочитати за навчальною програмою й для додаткового читання, не витрачаючи час на його пошуки в мережі.
Зручна й логічна система навігації дозволяє користувачеві легко орієнтуватися в структурі блогу і швидко знаходити потрібну інформацію.
Результати діяльності бібліотеки, досягнення учнів відображаються у новинах на цьому блозі.
Один з розділів «До уваги читачів» пропонує ознайомитися із оголошенями бібліотеки, бібліографічними, вебліографічними списками, наведеними прикладами їх оформлення тощо.
Далі – новинний блок та блок «Ресурси бібліотеки» з періодичними виданнями і публікаціями викладачів.
Розділ «Ресурси Інтернету» надає вчителям-предметникам добірку посилань на профільні сайти. Наприклад, сайти для вчителів української мови та літератури.
Наступний розділ меню – "Читальний зал". Перша його вкладка містить посилання на бібліотечні сайти з програмними творами. Ліцеїсти будь-який твір можуть прочитати за навчальною програмою й для додаткового читання, не витрачаючи час на його пошуки в мережі.
Зручна й логічна система навігації дозволяє користувачеві легко орієнтуватися в структурі блогу і швидко знаходити потрібну інформацію.
Результати діяльності бібліотеки, досягнення учнів відображаються у новинах на цьому блозі.
Один з розділів «До уваги читачів» пропонує ознайомитися із оголошенями бібліотеки, бібліографічними, вебліографічними списками, наведеними прикладами їх оформлення тощо.


Девіз блогу: «Felici Navigatione!», тобто «Щасливої подорожі!». Творчі доробки ліцеїстів (вірші, пісні, проза, малюнки) наповнюють розділ цього блогу під назвою «Золоте руно». Вкладки меню блогу написані автором в гекзаметрі для повної відповідності задуму блогу.

Дизайн блогу оформлено таким чином, що кожне повідомлення представлено у вигляді ілюстрації, що "відкривається", як обкладинка книги, що, у свою чергу, "виставлена" на "полицях".

Блог «Панорама - 270» – це фотоблог бібліотеки під лаконічним девізом "Carpe diem!" (лат.: Лови день!).
У блозі зібрано фотороботи Всеукраїнського конкурсу «Моя Україна», світлини фотоконкурсу «Ми та книга», поради з фотомистецтва та просто роботи ліцеїстів-фотоаматорів, зібрані під міткою «Живи фотограючи!».

Девіз блогу: Аb imo pectore! (лат.: Із глибин мого сердця, зі всією щирістю!)
Розділи блогу:
"Ритм Книги" – про створення, розвиток книги.
"Літературний метроном» – про роди, жанри літератури.
"Соло для Книги" акумулює книги про письменників, музикантів, художників та вчених.
"Книжковий хор" – про бібліотеки України та бібліотеки світу.
"Книжковый ключ", "На високій ноті" та "Резонансні сторінки" ознайомлять з цікавими фактами, цитатами, афоризмами, есе видатних людей про читання.

Докладніше про корпоративний блог – у Розділі 4. (4.1. Менеджмент у бібліотечній справі – кооперація освітянських та дитячих бібліотек )
2.2. Інтерактивне медіасередовище: розвиток медійної культури учнів засобами соціальних мереж
Бібліотека ліцею представлена у соціальних мережах – це складова медійної стратегії книгозбірні ліцею. Ми розуміємо, що соціальні мережі – перспективні ресурси інформування учнівської аудиторії, для реклами бібліотеки та її послуг, можливість оголошення великій кількості людей про заходи, конкурси, нові видання тощо. Важливу роль відіграє зворотній зв'язок. До того ж бібліотекар має можливість прокоментувати від себе медійні новини.


На каналі бібліотеки Ліцею на сайті «Youtube» розміщено відеозаписи, створені читачами бібліотеки, які поступово наповнюють відео- та веб-теку до 300-річчя Г.Сковороди. Талановиті ліцеїсти декламують вірші, байки, цитати великого українського філософа. Також на каналі – буктрейлери та відео ліцеїстів, зроблені під час проведення бібліотечних конкурсів.
2.3. Випуски радіожурналу, бібліотечна афіша та тематичні виставки - оперативна форма масового інформування учнів
Успіх виховання, всебічний і гармонійний розвиток дитини багато в чому залежить від залучення дітей до світу прекрасного, від розширення світогляду дитини. Уся педагогічна спадщина В.О.Сухомлинського пронизана ідеєю цілісності формування особистості: «однією з важливих умов багатства естетичних потреб, почуттів, переживань є глибокий інтелектуальний розвиток людини. Тому естетичне виховання має на увазі широке ознайомлення дитини з досягненнями світової культури, з культурними цінностями людства» [8, с.387].
Робота бібліотеки ліцею в напрямку розвитку культурного рівня, зокрема, медіакультури триває. Перевірені часом інструменти масового інформування – це радіо ліцею, афіша та книжкові виставки.
У ліцеї з ініціативи ліцейського Парламенту та адміністрації створений справжній медіахолдинг, до якого увійшли ліцейський сайт, газета «OWL News» та радіо ліцею.
Радіожурнал – майданчик для швидкого інформування читачів, який бібліотека постійно використовує.
Робота бібліотеки ліцею в напрямку розвитку культурного рівня, зокрема, медіакультури триває. Перевірені часом інструменти масового інформування – це радіо ліцею, афіша та книжкові виставки.
У ліцеї з ініціативи ліцейського Парламенту та адміністрації створений справжній медіахолдинг, до якого увійшли ліцейський сайт, газета «OWL News» та радіо ліцею.

Випуски тематично групуються у 5 циклів:
Ми розуміємо, що саме бібліотека – найкращий навігатор в медіапросторі. Тому для виховання медійної культури учнів постійно випускаємо сторінки радіожурналу зазначених рубрик.


Бібліотечна афіша – помічник у масовому інформуванні. Ця форма реалізується нами в плакатному та веб-форматі.
Численні тематичні виставки (близько 40) дають можливість показати
найцікавіші матеріали до знаменних дат країни, світу та з актуальних
освітянських тем.
Тематичні книжкові виставки – це теж освітній проект, у якому учасники отримують інформаційні, комунікативні знання, набувають навички культури читання. Виставка направлена на залучення читачів; активізацію творчої пізнавальної діяльності; просування сучасної літератури й сучасних авторів, формування інформаційної культури.
Тематичні книжкові виставки – це теж освітній проект, у якому учасники отримують інформаційні, комунікативні знання, набувають навички культури читання. Виставка направлена на залучення читачів; активізацію творчої пізнавальної діяльності; просування сучасної літератури й сучасних авторів, формування інформаційної культури.
![]() |
Приклади назв виставок |
Бібліотека ліцею, окрім традиційних книжкових виставок, застосовує інноваційні форми представлення літератури.
Упродовж усього тижня зарубіжної літератури в бібліотеці діяла виставка-провокація «Класика: перезавантаження!». Ліцеїсти мали можливість перевірити свої знання з літератури, адже на нестандартній виставці експонувалися класичні твори зарубіжної та української літератури з прихованими назвами або із жартівливою анотацією.
Виставка викликала сплеск емоцій читачів і, головне, більшість книг з виставки було взято для читання!
![]() |
Виставка-провокація "Класика: перезавантаження" |
0 комент.:
Отправить комментарий